9. april 2023

Spaghetti Aglio e Olio

At jeg ikke er vegetar, er ingen hemmelighet. Med al respekt for vegetare og veganere så liker jeg et godt stykke kjøtt hva enten det er fugl, gris okse, fisk eller hvilket annet dyr. 
Men der er noen få retter jeg spiser med glede uten kjøtt. Og når jeg lager en av de rettene, så er der bonuspoeng å få fra min miljøbevisste kone. 

En av de rettene er Spaghetti Aglio e olio. (Spaghetti med hvitløk og olivenolje) En italiensk klassiker som smaker nydelig. Dette er en rett der bæres frem av hvitløk og svart friskkvernet pepper. Så dette er ikke retten dine kollegaer kommer til å elske deg for (husk frisk drops med på jobb for å ta hvitløks ånden) og heller ikke retten du bør spise dagen før en date hvor du forventer å få kyss.

Dette trenger du:

-Ca 500 gr. Spaghetti
- 4-5 Fet hvitløk 
- 1,5 dl olivenolje (bruk en god en, ekstra virgin)
- 1 pakke cherrytomater (dette er min vri på det og kan unnlates)
- Saften fra 1 sitron. (Noen gange litt mer. Bruker sitronsaft på flaske da det er enklere å ramme mengden jeg ønsker)
- Frisk basilikum eller bladpersille. Bruk en god del. Tørket gjør ikke samme jobben. 
- Friskkvernet pepper.... mye. Dette er etter min mening til å løfte retten. 

Skjær tomatene i halve og bak dem i ovnen. 
Bland olivenolje, presset hvitløk, sitronSaft og friskkvernet pepper. 
Finhakk basilikum eller bladpersille.
Kok Spaghettien al dente. 

Bland hele greia samme  i en bolle eller gryte. 
Kvern ekstra pepper over og pynt (hvis du er til pyntet mat) med litt basilikumblade. 

Server med en god baguette til og en go Pinot Noir hvis du er til rødvin. Ellers hva du måtte like å drikke. 

Spis og nyt. Og husk så lige mengden av hvitløk du har spist når du etterfølgende går og treffer folk. Hvitløk smaker godt, men stinker, rett ut sagt, for de som ikke har spist det. 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar