15. oktober 2019

Potetform med egg, spinat og ost.



Jeg prøver å redde verden som mine barn vokser opp i ved å spise litt mer bærekraftig. Alt skal jo være bærekraftig nå om dager, til og med svigermor. Og især innen mat snakkes der jo mye om hva vi kan gjøre.
Det er bra synes jeg at vi har fokus på det.
Men som den kjøttelsker jeg er, er det vanskelig å slå inn på kjøttfri mat. Men jeg utfordre meg selv på det, om ikke for smakens skyld, så for mine barns skyld. Ja, og så skal jeg ikke legge skjul på at det gir gode plusspoeng hos min litt mer grønne og miljøbevisste kone når jeg servere henne mat med miljøomtanke.


Dette Trenger du:

2 spsk mel
salt og pepper
1,5 dl melk
smør
6 egg
1 pose frisk spinat
1 løk
3 fed hvitløk
ca 600 gram potet
100-150 gram ost (og gjerne mer)
litt muskatnøtt eller andre kryderier.

(Bacontern kan gjerne brukes som krydder også)


Sådan gjør du:

Skjær potetene i tynne skiver. Anbefaler bruk av mandolin til dette. Leg dem i en kjele og gi dem et hurtig oppkok så de blir halvkokt.

Finhakk løk og hvitløk (evt i en mixer) og stek det blankt i en panne med smør. 
Hiv posen med spinat opp i pannen også og stek det ned i størelse et par minutter. 

Pisk melk, mel, salt og pepper sammen, og tilsett eggene og pisk det hele sammen. Tilsett krydder. (muskatnøtt gir litt fin smak, men her kan gjerne brukes eks. rosmarin eller andre krydderier. Og tilsett gjerne Bacontern hvis du ikke er så bærekraftig i matveien din eller vegetar. :-)

Ta en ildfast form og smør den med smør og legg et lag med potet. Legg da blandingen av løk og spinat opp på det lag, og så legger du ost opp på der. Legg så et siste lag med potet opp på der. 
Ta så eggeblandingen og hell over det hele.  Gratiner evt med litt ost på toppen og friskkvernet sort pepper.
Stek i ovnen på ca 200 grader i 30 minutter. 
Server med råkostsalat og stekte mais med parmesanost. 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar