27. januar 2015

Tomat

Rund eller plommeformet.
Stor eller liten.
Med skinn eller flått.
For det meste rød, men også grønn eller gul.
Tomat.
Jeg kan ikke li dem frisk eller rå.
Eller… det vil si. Det kan jeg godt.
Men da må de være kjøpt på et marked i Italia. Et marked hvor jeg får den rette stemningen.
Stemning er en viktig del av matkulturen.
Min matkultur.
Den stemning får jeg ikke ved å kjøpe en plastinnpakket klase tomater der ligger i en pappbakke og er dyrket i et drivhus. Sannsynligvis et drivhus på Finnøy eller Jæren i Rogaland.
Men, de masseproduserte tomatene som vi finner her hjemme, langt fra italiensk varme og temperament, kan gi meg stemning av Middelhavet hvis jeg tar dem under kjærlig behandling.
Kjærlighet er kultur.
Matkultur.
Ta en pakke godt modne cherrytomater.
Skjær dem i halve.
Sett dem i ovnen ved 220 grader i ca 15-20 minutter. (inntil de blir litt svarte i kanten og ser lit vasne ut)
Skrap dem av bakepapiret ned i en bolle.
En bolle der er med til å gi deg den rette stemning.
Det er ren sødme nå. Sødme du kun finner i ren kjærlighet.
Matkjærlighet.
Drøss godt med svart, friskvernet, pepper over. (min. 1 teskje)
Og hell så rikelig med olivenolje over.
Ikke underdriv med oljen.
Ikke bruk dårlig olivenolje.
Hakk godt med frisk basilikum og ha i.
Dryss en god knipe med Maldon middelhavssalt.
Ta en skje og skvis tomatene og rør litt rundt.
Server som dipp til dejlig nybakt brød, eller som tomatsaus over herlig fersk pasta.
Lukk øynene ved første munnfull og forstill deg du sidder på en gatecafe i en rustikk italiensk landsby.
Jeg garantere deg velvære og stemning.
Stemning er kultur.
Matkultur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar