25. januar 2015

Smør

Hard, men samtidig myk.
Lys gul farge.
Ikke stor i duft, men stor i smak.
Stor i smak alene.
Stor i å gi smak til annet mat.
Fløyelsmyk salt smak.
Jeg kan spise det alene, og det gir meg følelsen av kjærlighet.
Jeg kan spise det alene, og det gir meg følelsen av velvære.
Jeg kan spise det alene, og det gir meg følelsen av fedme.
For det er ikke akkurat et slankemiddel.
Men Skulle jeg velge blant mat og ingredienser i hele verden som skulle vær i min topp 10, ville det absolutt være i topp 3.
Smør.
Iskald smør rett fra kjøleskapet.
Smøre en brødskive og ingen ser meg. Tar en knivspiss smør, en ganske god en, og på vei mot brødskiven endre den retning mot munnen min.
Ååhhh, det er godt det.
En iskald klump med smør der smelter i munnhulen.
Må beherske meg for å få det på brødskiven.
Smøre godt på. Tannsmør.
Tannsmør fordi man kan se avtrykket av tennene i smøret når man har tatt en bit av brødet.
Og så en god skive ost på. Sånn god ost som vi kjøper i Danmark. Sånn god ost som lukter. Lukter som barna har noe i bleien. Sånn ost, Det er herlig sammen med smør.
Det er også herlig sammen med smør.
Jeg elsker det. Smør.
Jeg elsker smør!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar