30. januar 2015

Pappa, kan vi ha snø til middag idag?

Regn regn regn og blest blest og blest.
Sånn har det været her i Stavanger siden en gang siste år.
Men i dag når vi stod opp, trøtt trøtt trøtt, hele den lille trekløverfamilien vi er.
Da snødde det. Eller det vil si det var hagel.
Men bakken var hvit overalt. Og mens vi satt der og tyggede i os morgenstundens porsjon med havregryn med et lille drys sukker på, konen og jeg stille, jentungen pratende, da slo det over i snø.
Snø til stor glede for hu jenten vår på 3,5.
Da vi kom ut døren og skulle i barnehagen og på jobb løp hun ut på plenen, altså jentungen ikke konen for hun var gått på jobb, og samlede en snøball og hev på meg. Øynene lyste på barnlig vis som stjerner over gleden ved snø.
Hun elsker snø. Hun elsker å spise snø.
Dog ikke gul snø, det har hun lært.

Pappa, kan vi ikke ha snø til middag i dag?
Jo, svarte jeg. Kjempegod idé.
Med ketchup på.
Ja! Sa hun. Snø med ketchup til middag. Jippiii!
Hvoretter hun sa. Men vi må ikke steike den eller koke den, for så smelter den og så smaker den ikke godt!

Jeg elsker snø.
Jeg elsker jentungen.
Jeg elsker barns fantasifulle tilgang til så mangt og meget.
Snø med ketchup til middag her i kveld.
Uhmmm, gleder meg. Kanskje en istapp til desert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar