21. januar 2015

Pannekaker til Middag.

Satt på jobb i dag og jobbede, som man jo gjør når man er på jobb.
Der plingede en sms inn på telefonen.
Det var fra konen. Hende jeg giftede meg med i sommer.
SMS: Blir du mett av pannekaker til middag.
Vi har noe bacon som vi kan ha til.

Kjenner det var et godt valg. Et godt valg, å velge å gifte seg med hende.
Tenk seg så omtenksom det er av hende å spørre om jeg kan bli mett av den middag hun har valgt at servere meg og barnet den dag. Det er der nok ikke mange der opplever.
Lad det være sagt, det er ikke Absolut hende der må lage middag, jeg kan like gjerne gjøre det. Men i dag var det hende. Min søte kone.
Jeg svarede.
Ja, hvis der er nok
Og med det mente jeg. Nok av både pannekaker og bacon.
Pannekaker til middag vekker barndomsminner i min mathukommelse.
Sjeldent fik vi det til middag.
Men når vi viste vi skulle få det, min søster og jeg. Ja så var der glede i det lille danske familiehjem i den nordvestlige bydel av Odense hvor vi bodde.
Byen til H.C. Andersen
Men jeg nu, som min far den gang, synes nok at pannekaker er best som dessert.
Flambert i en appelsinlikør.
Servert med god dejlig fløyelsmyk vaniljeis, og ristede mandel Flager.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar