26. august 2023

Smakfull Soyasauce

 Smakfull soyasauce der gir enhver rett en asiatisk twist. 

Soyasauce er godt til asiatiske retter. Men hvis du spicer den opp får du ekstra god smak på maten din. 

Jeg liker asiatisk mat veldig godt. Det må bare ikke være for sterk. For når det kommer til sånn chili-sterk mat, så er jeg en pyse. Litt tåler jeg dog, og blir bedre og bedre til å tåle det med alderen. Men det må ikke overdøve smaken av maten. 

Det jeg liker best med asiatisk mat er at jeg synes det ofte har rene smaker, crunchy grønnsaker, og de som kjenner meg vet at grønnsaker ligger ikke øverst på min hitliste med mat, men når det er frest i olje og er sprøtt og fresh, da liker jeg det veldig godt.  

Men med denne soyasauce, da blir det meste som skal være litt asiatisk ekstra godt. Oppskriften er enkel og du kan bare gange opp for å få større porsjon du kan ha stående klar.

Dette trenger du:

 1 dl soyasauce

2 spiseskje honning (klar type, eks. Akaciehonning)

Saften fra en lime

1 teskje sesamolje 

Sesamfrø

1 Vårløk, fintskåret

1 Fet hvitløk, finthakket

Chili (her gjelder det å bruke smak og behag for styrke) 

Bland det hele sammen. Bum, så er du ferdig. 

La det stå og trekke minst 1 time for bedre smak, og gjerne lengre. Kan lages i støre porsjoner til å ha stående. 

På bildet under har jeg brukt det til Entrecôte. Det ble superdigg, og kona var svært fornøyd med den middag hun ble servert der. 






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar