23. desember 2014

Timian-kylling med drue & blåost-poteter

Må bare dele denne oppskrift på det jeg lagde til middag til familien i dag. Det er ikke en selv oppfunnen oppskrift, men noe jeg så en dame lage på tysk tv her om dagen.
Ja, jeg ser masse tysk tv tross at jeg er dansk og bor i Norge. Er vel det man kaller Tyskofil. Ikke fordi at det Tyske kjøkken imponere meg sånn aller mest, ut over wurst & Bier (pølser & Øl)
Men det denne damen stod og enkelt kreerte så rett og slett lekker ut. Og tross at retten inneholder druer, som jeg ellers best liker i presset og lageret form, så smakte det herlig.
Til og med min datter på 3,5 år likte det.

Du skal bruke:
Kyllinglår. Helst fra en god landkylling.
10-15 Poteter. Med lys vasket skrell.
en pakke druer.
Blåmuggost. (jeg brukte selbu sin)
Salt
Pepper
Timian.
Smør til bruning .

Skjær potetene i 2cm tykke skiver. Behold skrellen på.
Krydder kyllinglårene med timian, salt og pepper og brun dem gylne på hver side. Sett dem deretter i ovnen på 200 grader i ca. 30 minutt.
Hell potetene over i den varme panne hvor du har brunt kyllingen og skru ned til middels varme.
Krydder med et par knyper maldonsalt og litt pepper.
De skal langsomt steke seg møre i pannen i den tiden kyllingen er inne i ovnen.
Etter 15 minutt tilsett ca. 500 gram grønne druer. (ikke alt for overmodne. Men gode faste druer)
Bruk med fordel en panne med lokk, og sett lokket på når druerne tillsettes.
Ryst pannen av og til.
Etter 20 minutt smuldre ca. 2/3 av en pakke selbu blåmuggost over herligheten og ryst pannen et par gange de siste 10 minutt.
Skvis evt. Et par druer for å få ut litt druesaft, det gir en dejlig sauce sammen med den smeltede blåmuggost.
Server og velbekomme

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar